همراه با هنرنمایی «امین غفاری» و «رضا فکری»

نوروزانه «اپرای مارینسکی» به رهبر ارکستری «علی رهبری» در روسیه

« بازگشت به لیست | یکشنبه 5 فروردین 1403 در ساعت 0 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اختصاصی سل.نیوز/ علیرضا کرمی اصل: کنسرت ویژه نوروزی ارکستر سمفونیک «اپرای مارینسکی» به رهبر ارکستری «علی رهبری» سوم فروردین در روسیه برگزار شد.

در این کنسرت «امین غفاری» ویولنیست برجسته و «رضا فکری» به عنوان خواننده تنور سوم فروردین در کنار علی رهبری پروژه «مادرم ایران» را در سنت پترزبورگ به روی صحنه بردند.

«مادرم ایران؛ شماره یک»، «نوحه خوان» برای ویولن و ارکستر، «مادرم ایران؛ شماره هشت»، «عربیزاسیون» برای ارکستر سمفونیک، «مادرم ایران؛ شماره یازده» و «چنین گفت زرتشت» برای تنور، گروه کر و ارکستر بزرگ سمفونیک قطعاتی بودند که در این کنسرت اجرا شدند.

قابل ذکر است، این شانزدهمین کنسرت علی رهبری به عنوان رهبر دایم میهمان اپرای مارینسکی بود.

پیش از برگزاری کنسرت رسمی این پروژه، والری گرگیف، رهبر مشهور روسی و مدیرکل مجموعه اپرای مارینسکی نیز از تمرین این گروه بازدید کرد و از هنرمندان ایرانی قدردانی کرد.

مجموعه «اپرای مارینسکی» که شامل خانه اپرا، ارکستر و باله است و قدمتی 150 ساله دارد، در سال 1860 افتتاح شده است. این مجموعه تاکنون اجراهای بسیار ارزشمندی را به خود دیده و در طول تاریخ به محلی برجسته برای اجرای آثار شاخص آهنگسازان اواخر سده نوزدهم همچون پیوتر ایلیچ چایکوفسکی، مودست پتروویچ موسورگسکی و نیکلای آندره یِویچ ریمْسکی کورساکُف و آهنگسازان قرن بیستم همچون سرگئی واسیلیویچ راخمانینف، ایگور فئودورویچ استراوینسکی، سرگئی سرگئیه ‌ویچ پروکفیِف و دمیتری دمیتری‌ یویچ شوستاکُویچ تبدیل ‌شده است.

مجموعه اُپرای مارینسکی دارای سه سالن اُپرا و چندین سالن کنسرت و بیش از 400 نوازنده ارکستر و 250 خواننده کُر است. والری گرگیف اسطوره جهانی رهبری ارکستر در 35 سال گذشته مدیریت کل هنری و رهبری ارشد اُپرای مارینسکی را بر عهده داشته است.

به دستور گرگیف، تصویر علی رهبری آهنگساز و رهبر بین‌المللی ارکستر ایرانی در کنار تصاویر بزرگان موسیقی جهان در سالن تاریخی اُپرای مارینسکی قرار داده شد.

علی رهبری که سابقه رهبری میهمان دائم در ارکسترهای فیلارمونیک رادیوتلویزیون بلژیک، فیلارمونیک چک و فیلارمونیک بلگراد و مدیریت هنری ارکسترهای سمفونیک شهرهای بروکسل، مالاگا، زاگرب و مالاگا را دارد، در اردیبهشت 1401 از سوی والری گرگیف رهبر مشهور روس و مدیر مجموعه اُپرای مارینسکی برای یک کنسرت به سنت پترزبورگ دعوت شد تا دو اثر مشهور روسی را رهبری کند.

 

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
بنر داخلی 005